tisdag 21 juli 2009

Sy din egen väska!

Jag gjorde en liten tygväska i födelsedagspresent till en polare som är galen i Kiss! tycker den vart riktigt fin faktiskt, och den är inte alls svår att göra.

Såhär gör du:
Du behöver cirka 50 x 50 cm tyg,1 meter tyg (vikt) räcker till två påsar. Om du använder ett nyt bomullstyg tvätta det först för bomull krymper några procent i tvätten.

1 meter band som passar till tyget.
Skär ut runt 84 X 79 cm eller lite större än ett A4.
Vik ihop tygbiten ,den vikta sidan kommer att bli botten.
Upptill ,vik in kanten , cirka 2.5 centimeter,och nåla. Sy cirka och lämna cirka 5 mm i kanten, backa i början och slutet. Plocka bort nålarna medan du syr så de inte bryts av.
Nåla ihop sidorna av påsen, sy ihop dem och lämna 5 mm i kanten.
Sy en diagonal döm rakt över de nedre hörnen, cirka 7,5 cm in.
Klipp två band cirka 40 cm långa.
Nåla fast banden upptill cirka 10 cm in från sidorna och så de täcker de insydda kanterna. Sy efter bandets kant i en kvadrat och sen tvärsöver i ett X så att banden sitter ordentligt.

Sedan kan man Måla eller trycka i stort sett vad man vill på den, och göra den välldigt perssonlig, det tycker jag är skit kul.




Jag har börjat sy en ny klänning i dag ochså! Det kommer att bli en svart figursydd Pin up klänning med rosa volang runt urringningen, riktigt nice!
Jag registrerade mig även på bloggportalen i dag. Vet inte om det kommer göra någosn killnad, men kan ju hoppas på att fler folk upptäcker min blogg i alla fall!

// peace out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar