måndag 28 december 2009

Vintage, ett ord att definiera!

Tårar & åter tårar av ilska över du förbenade dragkedja! jaa det är inte lätt inte, men eftersom jag är så sjukt bra så lyckas jag alltid lösa det, på ett eller annat vis. Vilket jag gjorde dennna gång oxå.

I går var man en sväng inne i Linköping på mellandagsrean. Inte för att de är så mkt billigare bara för det. Folk tror bara att det är det. Det är en jäkla köphysteri innan jul för att alla måste ha julklappar. Sedan är det ännu mer hysteri efter jul därför att nu finns allt vi köpte innan jul till halva priset!! skynda skynda!!
Aja jag handlade lite fina nya tyger i alla fall och en massa dragkedjor, så nu kan jag sy en massa nya fina klänningar. Känner att det kliar i fingrarna av sy-abstinens, jag har så sjukt många bra ideér!!
Blev helt klar med min nyårsklänning i dag i alla fall. Får väll se om jag lyckas få några bra biler på den under nyår så ni kan få se.


Ja! så har jag ju glömt att berätta om min underbara lilla julklapp jag fick av morsan. En bok vid namn Vintage- En stilguide till vintagemode av Marie Birde. Det är sjukt vad intressant den är, jag älskart den. Först o främst handlar den ju om modets histora från 1910-talet fram till 80-talet. Men den har även en massa tips och råd, om hur man bäst tar hand om sina vintage kläder och får dem att hålla så länge som möjligt. Det finns även tips på seconhand & vintage butiker runt om i världen, och intevjuer av endel av severiges känndaste vintage sammlare.

Men en sak som slog mig efter att jag läst denna bok och idag tog en sväng in på KappAhl. För de har nämligen under hösten lanserat en kollektion vid nemn "Vintage Stories". Och i Boken står det att för att en plagg ska få kallas Vintage så måste det vara minst 25år gammalt och tidstypiskt för sitt snitt. Och det kan man ju lungt säga att KappAhls kläder inte är. De är ju nyproducerade i massor. Men visst jag förstår, de vill skapa den gammla looken och har tagit sin inspiration från gammla svarvita filmer med dess glammurösa filmstjärnor.
Och jag tycker faktiskt de har lyckats riktigt bra. Jag älskar dessa bilder som finns på dreas hemsida http://www.kappahl.com/corp/Press/Imagebank/Vintage-Stories-host-09/
Sjukt vackra och glammurösa.




//Peace

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar