lördag 15 augusti 2009

Min mamma har över en miljon knappar!

Ja och utöver det stora knapplagret ocg tyglagret så har hon nu ochså gått och införskaffat sig ett helt lager med hatt-material. Och det vill inte säga lite, det är allt möjligt roligt hon har köpt på sig. Det var nämligen så att hon var på en hattkurs i sommras och lärde sig att göra hattar, eller i alla fall en kurs som skulle vara början till att bli en färdig modist.
Så hon satte in en anons i tidningen för ett tag sedan om att hon sökte hattstockar (de stockar som man formar hattarna efter)Och fick då ett svar från en tant i Tranås som vart modist men nu tänkte lägga av.
Så vi åkte dit för att titta vad tanyen hade för saker, och detta slutade med att mamma köpte hela hennes lager! så i går va hon och hämtade alltihoppa.
Så denna dagen har gåt åt till att sortera och plocka iordning på allting. Och det är massa vill jag lova. Först och främst är det en massa hattstockar, sedan en massa band, knappar, hattnålar, hattmaterial, tyger, skinn och läder, bråsher,plastblommor, pärlor, paljetter,fjädrar och sisst men inte minst en massa flor (ni vet det där nätiga som man har över ögonen till gammla hattar som e sjukt snyggt)

Men vi har även bestämt att vi ska försöka sälja av lite. kanske även åka på mode & design mässan i sthlm i höst!


Jag i förd Leoprd hatt mamma gjort åt mig!


Ja denna dag åkte vi även en sväng för att kolla in en gammal hembyggdsgård utanför Tranås. Hultet heter den och där finns en massa roliga och intressanta saker för den som är intresserad av gammla saker och hur man bodde och levde förr i tiden. De har bevarat och tagit dit en massa gammla saker från 1400-talet och fram tills i dag. Riktigt intressant tyckte jag. Jag tog en del fina bilder där ochså. Det ligger nämligaen jätte vackert till, precis vid en sjö.

En jätte fin gammal Singer symaskin!

Hos skomakaren!

Fina hus!



Men på detta ställe fanns ochså ett museé där de tagit vara på det som fans kvar från de hantverkare som fanns i Tranås förr i tiden. Det var en gittarrmakare, en skomakare, en kostnär och så klart en modist där, alla deras saker hade ställts ut. Det var ju på den tiden då man fick gå till en enskilld affär för att köpa grejer inte som i dag då vi han handla allt på Ica Maxi utan att behöva gå någon annan stans.

Men alla modistens grejer fanns kvar i alla fall och de hade gjort en lite utställning med dem. Jätte många fina hattar fanns det där. Och vi fick oss allt lite inspirration. Även om vi inte fick gå in och kolla närmare på hattarna, villket var lite synd.






Efter detta vart jag så inspirerad så när vi kom hem satte jag igång att göra en egen hatt. Eller det belv snarare en liten Coiffe (det är franska och uttalas typ kuaff)
Den är oval och helsvart, och formad efter huvudet för att få en perfekt passform. Den har även en liten söt volang runt hela och en svart ros med band som hänger ned mitt på.
Den sätts fast på huvudet med hårspännen från undersidan eller med ett par hattnålar funkar ochså mycket bra.



Sorry att det inte syns så bra på korten! mitt hår är för mörkt xD

//Peace <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar