lördag 3 oktober 2009

Art school goes to Berlin!

Yes är entligen hemma från en helspäckad och händelserik vecka i Berlin. Det har varit otroligt trevligt och lärorikt. Har besökte en himla massa muséum, restauranger & seconhander så jag har trivts som fisken i vattnet. Berlin har ju så sjukt mycket att erbjuda så jag känner att jag absolut kan åka tillbaka och ha minst lika roligt igen. För inte tala om att alkoholen är så billig. Det gör ju det hela ännu bättre, särskillt då utelivet är kanon. Vi besökte till exempel ett uteställe som hette Matrix som låg nere under tunnelbanan. Matrix var göör stort och hade fyra olika dansgolv med tillhörande barer. Detta var kanon även om de inte spelade allt för mycket musik i min smak så va jag nöjd. (de va ju happy houer hela kvällen)

Sedan på Torsdagskvällrn besökte vi Berlins eget Hard rock café. Och där kan vi ju lungt säga att jag ochså trivdes som fisken i vattnet igen :D Jag fick äntligen pröva på drinken Hurricane som ja så länge väntat på & JAA den va as god.
Min sjukt goda Hurricane <3

köpte även en gitarr pin att ha på jackan. För övrigt är ju hela Hardrock som ett enda heligt muséum, fanns ju mängder av intressanta saker att dregla på väggarna. Som ex detta:
Doro´s röda leopard jacka singerad och allt inramad i guldram & Scorpions singerade platta.(självklart vi var ju i Tyskland)

Men även en av Jimi Hendrix gitarrer!!!! Men själva meningen med resan va ju att vi med skolan skulle besöka en massa muséum & bli lite extra kulturella. Och kultur fick vi allt så de säcker och blir över.
Ett coolt ställe vi besökte var C/O Berlin - International Forum For Visual Dialogues
kort och gott ett galleri med foto konst (mycket starka färger och mycket fotoshop)
Det kunde se ut bl.a så här:
Nära C/O Berlin musét ligger området Tacheles. Det är ett område fyllt med unga konstnärer som ställer ut och livnär sig på sin konst. Med andra ord de sitter i sina skitiga proppfyllda verkstäder och flummar och säljer det de skapat. Skit coolt.
Mitt i detta ligger att gammalt våningshus fullt med skräp, afficher och klotter i alla olika färger där konstnärerna ochså bor. På bakgården har de byggt upp barer och ställt ut en massa av deras svettsade och byggda konstverk. Detta är säkert en helt annan sak att se på sommaren då de säkert är jätte mysigt. Men när vi var där spörengnade det och det var en förfärlig stank inne i huset. Men väggarna och all konst var helt otrolig att se!

Det blev även en hel del fler muséum under denna resa. Vi besökte bland annat Bauhaus- Design muséum (som var ganska tråkigt) men kanske borde ge det en chans när man inte är vrålhungrig och oangaserad ^^
Det belv ochså en tripp till The National Gallery at Hamburger Bahnhof. Det var en massa modern konst som man mer eller mindre kunde eller inte kunde förstå sig på xD

Men en del coolt fanns det faktiskt ex denna tavla av The King eller Andy Warhol´s målning av Marilyn Monroe.
Elin fotar med djup konsentration (och jag fotar såklart henne) Helen kollar in ett av konstverken, en tv med kamera

Under resan besökte vi även det som fanns kvar av Berlinmuren. Detta kallas i dag East Side gallery då en massa konstnärer har fått tilldelat en bit av muren till att måla va de vill på. Muren var välldigt färgglad och det var en salig blanding av konst på den.

Elin & Näsan



Det blev även en del shopping! jag köpte två skit snygga skärp på en gigantisk fyra våningars sescondhand. & ett par örhängen på en shop i stan. Och så köpte jag en bok för ynka 10 euro. Nämligen denna: The Complete pin-ups av Gil Elvgren. Sjukt snygga bilder i den asså =)


Shit detta blev ett låångt blogginlägg!
& ja!! Jag stavar som en kratta!
Lev me det!!
//Peace <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar